Тема уроку.
Хімічні властивості оцтової кислоти.
Мета: формувати знання учнів про хімічні властивості оцтової
кислоти, зумовлені карбоксильною функціональною групою; дослідити хімічні
властивості оцтової кислоти (спільні з неорганічними кислотами та специфічні);
розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі властивостей
оцтової кислоти; розвивати в учнів логічне мислення; виховувати почуття
відповідальності, взаємодопомоги, екологічну свідомість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма
уроку: урок-дослідження.
Обладнання:
проектор, проекторний екран,
роздатковий матеріал,набір реактивів для лабораторних дослідів.
Епіграф
уроку: «Зібратися разом – це початок,
триматися разом –
це прогрес,
працювати разом –
це успіх».
Генрі Форд. Слайд 1
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина
II.Основна частина
1.Хвилинка науки.
Учні роблять повідомлення про вчених-хіміків –
лауреатів Нобелівської премії у 2015 році :
Нобелівську
премію 2015 року з хімії отримали учені Томас Ліндаль зі Швеції, Пол Мондрих із
США і американець турецького походження Азіз Санджар за дослідження процесів
відновлення (репарації) пошкодженої ДНК.
Репарація
- особлива функція клітин, що полягає в здатності виправляти хімічні
пошкодження і розриви в молекулах ДНК, пошкоджених під час нормального
біосинтезу ДНК у клітині чи в результаті впливу фізичних чи хімічних агентів.
Учені, які розділили
між собою премію, незалежно один від одного описали і пояснили механізми, за
допомогою яких клітини "лагодять" свою ДНК і у такий спосіб захищають
генетичну інформацію від пошкоджень.
У
1960-і роки наукова спільнота була впевнена, що молекули ДНК є вкрай міцними і
практично не змінюються протягом усього життя організмів. Біохімік Томас
Ліндаль (народився в 1938 році), працюючи в Каролінському інституті, показав,
що в роботі ДНК постійно накопичуються дефекти - отже, повинні існувати
природні механізми "лагодження" молекул.
Азіз
Санджар народився в 1946 році на південному сході Туреччини (на кордоні із
Сирією) і згодом перебрався до США. Після отримання диплома лікаря в Стамбулі
він кілька років пропрацював сільським лікарем, але в 1973 році зацікавився біохімією.
Пол
Модрич (народився в 1946 році в штаті Нью-Мексико, США) знайшов спосіб, за
допомогою якого клітини виправляють помилки в ДНК в процесі поділу.
(Повідомлення учнів базується на матеріалах
інтернет-видань .)
2. Мотивація
навчальної діяльності
Сьогодні на уроці вас чекає багато нового та
цікавого. Як сказав видатний педагог Йоганн Генріх Песталоцці : «Мої учні
дізнаватимуться про нове не від мене, вони відкриватимуть це нове самостійно;
моє основне завдання – допомогти їм розкритися».
Отже, я покладаюся на ваші здібності, ваш
розум, ваше мислення.
Пропоную вам уявити, що наша школа – це
науково-дослідний інститут, а кабінет, в якому ми працюємо – хімічна
лабораторія.
Лабораторія працює під девізом:
«Зробимо
усе, що можемо,застосуємо те,
що знаємо,знаходячись там, де ми
є.»
Слайд 2
Щоб розпочати роботу лабораторії, давайте
ознайомимося з правилами поведінки в хімічній лабораторії. Слайд 3 Правила поведінки в хімічній лабораторії
Як і в кожній лабораторії нам треба мати
об’єкт дослідження та наукову тему. А для того, щоб визначити об’єкт здійснимо
експрес-контроль знань. У правильній відповіді до тестів експрес-контролю
зашифрована назва об’єкту .
Слайд 4 Тести
3.Актуалізація
опорних знань та визначення теми дослідження
(завдання уроку)
Проводиться
взаємоперевірка тестів , виставлення
балів, визначається об’єкт дослідження.
Об’єкт дослідження – оцтова кислота. Слайд 5
4.Вивчення
нового матеріалу
Давайте спробуємо
сформулювати тему нашого дослідження. Щоб ви хотіли дізнатися ще про оцтову
кислоту? Які цілі і завдання поставимо на наш урок – дослідження?(учні
самостійно формулюють мету, вчитель доповнює).
Тема
дослідження: Хімічні властивості оцтової кислоти
Слайд 6
Мета:
дослідити хімічні властивості оцтової кислоти.
Слайд 7
Пригадаємо, що
ми вже знаємо про об’єкт дослідження. Учні пригадують будову молекули оцтової
кислоти, її фізичні властивості і представляють проект «Застосування оцтової
кислоти» (це було домашнім завданням групі учнів)
А тепер
практично дослідимо властивості оцтової кислоти і порівняємо їх з властивостями
неорганічних кислот, бо на попередньому уроці
ми визначили, що оцтова кислота має кислотні властивості. Будемо
працювати у традиційно створених творчих групах.
(Учні
працюють у групах над окремими завданнями, їм роздані інструктивні картки,
набори реактивів для дослідів. Завдання групам дається за жеребкуванням).
Учитель мотивує
завдання: треба провести дослідження властивостей оцтової кислоти і порівняти з
властивостями неорганічних кислот.
Слайд 8 Завдання
творчим групам
Учні проводять
лабораторні досліди:
І група – дослід 1. Взаємодія оцтової кислоти і хлоридної кислоти з металами.
ІІ група – дослід 2. Взаємодія оцтової і хлоридної кислоти з лугами.
ІІІ група – дослід 3. Взаємодія оцтової і хлоридної кислоти з солями.
(Учні
виконують, демонструють досліди і
пояснюють, записують рівняння хімічних реакцій на папері і прикріплюють на
дошці)
Слайд 9 Взаємодія з металами,
Слайд 10 Взаємодія з основами,
Слайд 11 Взаємодія з солями.
Учитель доповнює
дослідження учнів. Наголошує на тому, що оцтова кислота взаємодіє з основними
оксидами і має специфічну властивість, що характерна для карбонових кислот, взаємодіяти
з спиртами.
Слайд 12 Взаємодія
з основними
оксидами, спиртами.
Записи на дошці звіряються із записами на
слайді.
Слайд 13 Хімічні властивості
оцтової кислоти.
Учні
роблять висновок про хімічні властивості оцтової кислоти і порівнюють їх з
властивостям неорганічних кислот.
5. Релаксація
-
Якщо ви
переконані у необхідності ощадливого поводження з водою, сплесніть у долоні.
-
Якщо ви
закриваєте кран щоразу, коли чистите зуби, сплесніть у долоні над головою.
-
Якщо ви
ніколи не залишаєте сміття у лісі, тупніть ногою.
-
Якщо ви не
кидаєте сміття на вулиці, підморгніть.
-
Якщо ви
завжди вимикаєте світло, коли виходите з кімнати, затуліть праве око долонею.
-
Якщо до
вашої кімнати залетів джміль і ви намагаєтесь випустити його, а не вбити, змахніть
руками.
-
Якщо ви
переконані, що кожен повинен піклуватися про збереження навколишнього
середовища, простягніть обидві руки своїм сусідам.
-
Розгляньте
це як вияв єдності у прагненні зберегти наше довкілля.
ІІІ. Закріплення
і осмислення вивченого матеріалу
1. Скласти рівняння хімічних реакцій взаємодії оцтової
кислоти з :
а)цинком;
б)кальцію гідроксидом;
в)натрію карбонатом.
2. Задача. Який об’єм водню виділиться при взаємодії 2
моль оцтової кислоти з
кальцієм?
ІV. Домашнє завдання. Вивчити § 26, сторінка 166-171. Творче завдання: уявіть
себе ведучим телегри «Що?Де?Коли?».
Тема гри «Оцтова кислота». Вам
необхідно скласти запитання.
Рефлексія
уроку.
Метод «Мікрофон»:
-
що нового
ви дізналися на уроці?
-
чи цікаво
було працювати?
-
чи
відчували ви підтримку друзів під час роботи в групах?
Учитель.
-
Ви добре
потрудилися.
-
Ви довели,
що від сумлінної праці кожного з вас залежить загальний результат.
-
Ви показали,
що злагоджено працюючий колектив має гарні результати.
-
Ви
продемонстрували, що працюючи разом – означає мати успіх.
-
Дякую вам
за активну роботу на уроці і бажаю творчих досягнень у галузі хімічних знань і
не тільки хімічних.
Немає коментарів:
Дописати коментар