неділю, 7 лютого 2016 р.


Тема уроку.       Хімічні властивості оцтової кислоти.

Мета:                формувати знання учнів про хімічні властивості оцтової кислоти, зумовлені карбоксильною функціональною групою; дослідити хімічні властивості оцтової кислоти (спільні з неорганічними кислотами та специфічні); розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі властивостей оцтової кислоти; розвивати в учнів логічне мислення; виховувати почуття відповідальності, взаємодопомоги, екологічну свідомість.


Тип уроку:      засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання: проектор, проекторний екран, роздатковий матеріал,набір реактивів для лабораторних дослідів.
Епіграф уроку: «Зібратися разом – це початок,
                              триматися разом – це прогрес,
                              працювати разом – це успіх».
                                                                         Генрі Форд.   Слайд 1

ХІД УРОКУ
I.       Організаційна частина
II.Основна частина
1.Хвилинка науки.
     Учні роблять повідомлення про вчених-хіміків – лауреатів Нобелівської премії у 2015 році :
     Нобелівську премію 2015 року з хімії отримали учені Томас Ліндаль зі Швеції, Пол Мондрих із США і американець турецького походження Азіз Санджар за дослідження процесів відновлення (репарації) пошкодженої ДНК.
     Репарація - особлива функція клітин, що полягає в здатності виправляти хімічні пошкодження і розриви в молекулах ДНК, пошкоджених під час нормального біосинтезу ДНК у клітині чи в результаті впливу фізичних чи хімічних агентів.
     Учені, які розділили між собою премію, незалежно один від одного описали і пояснили механізми, за допомогою яких клітини "лагодять" свою ДНК і у такий спосіб захищають генетичну інформацію від пошкоджень.
     У 1960-і роки наукова спільнота була впевнена, що молекули ДНК є вкрай міцними і практично не змінюються протягом усього життя організмів. Біохімік Томас Ліндаль (народився в 1938 році), працюючи в Каролінському інституті, показав, що в роботі ДНК постійно накопичуються дефекти - отже, повинні існувати природні механізми "лагодження" молекул.
     Азіз Санджар народився в 1946 році на південному сході Туреччини (на кордоні із Сирією) і згодом перебрався до США. Після отримання диплома лікаря в Стамбулі він кілька років пропрацював сільським лікарем, але в 1973 році зацікавився біохімією.
     Пол Модрич (народився в 1946 році в штаті Нью-Мексико, США) знайшов спосіб, за допомогою якого клітини виправляють помилки в ДНК в процесі поділу.

 (Повідомлення учнів базується на матеріалах інтернет-видань .)

2. Мотивація навчальної діяльності
   Сьогодні на уроці вас чекає багато нового та цікавого. Як сказав видатний педагог Йоганн Генріх Песталоцці : «Мої учні дізнаватимуться про нове не від мене, вони відкриватимуть це нове самостійно; моє основне завдання – допомогти їм розкритися».
   Отже, я покладаюся на ваші здібності, ваш розум, ваше мислення.
   Пропоную вам уявити, що наша школа – це науково-дослідний інститут, а кабінет, в якому ми працюємо – хімічна лабораторія.
   Лабораторія працює під девізом:
«Зробимо усе, що можемо,застосуємо те,
                                                           що знаємо,знаходячись там, де ми є.»
                                                                              Слайд 2
   Щоб розпочати роботу лабораторії, давайте ознайомимося з правилами поведінки в хімічній лабораторії.                           Слайд 3 Правила поведінки в хімічній лабораторії
    Як і в кожній лабораторії нам треба мати об’єкт дослідження та наукову тему. А для того, щоб визначити об’єкт здійснимо експрес-контроль знань. У правильній відповіді до тестів експрес-контролю зашифрована назва об’єкту .
                                                                                       Слайд 4 Тести
3.Актуалізація опорних знань та визначення теми дослідження
(завдання уроку)
   Проводиться взаємоперевірка  тестів , виставлення балів, визначається об’єкт дослідження.
   Об’єкт дослідження – оцтова кислота.    Слайд 5
4.Вивчення нового матеріалу
  Давайте спробуємо сформулювати тему нашого дослідження. Щоб ви хотіли дізнатися ще про оцтову кислоту? Які цілі і завдання поставимо на наш урок – дослідження?(учні самостійно формулюють мету, вчитель доповнює).
Тема дослідження: Хімічні властивості оцтової кислоти
                                                            Слайд 6
Мета: дослідити хімічні властивості оцтової кислоти.
                                                            Слайд 7
   Пригадаємо, що ми вже знаємо про об’єкт дослідження. Учні пригадують будову молекули оцтової кислоти, її фізичні властивості і представляють проект «Застосування оцтової кислоти» (це було домашнім завданням групі учнів)
   А тепер практично дослідимо властивості оцтової кислоти і порівняємо їх з властивостями неорганічних кислот, бо на попередньому уроці  ми визначили, що оцтова кислота має кислотні властивості. Будемо працювати у традиційно створених творчих групах.
   (Учні працюють у групах над окремими завданнями, їм роздані інструктивні картки, набори реактивів для дослідів. Завдання групам дається за жеребкуванням).
   Учитель мотивує завдання: треба провести дослідження властивостей оцтової кислоти і порівняти з властивостями неорганічних кислот.
                                                                     Слайд 8 Завдання творчим групам
   Учні проводять лабораторні досліди:
   І група – дослід 1. Взаємодія оцтової кислоти і хлоридної кислоти з металами.
   ІІ група – дослід 2. Взаємодія оцтової і хлоридної кислоти з лугами.
   ІІІ група – дослід 3. Взаємодія оцтової і хлоридної кислоти з солями.
   (Учні виконують,  демонструють досліди і пояснюють, записують рівняння хімічних реакцій на папері і прикріплюють на дошці)
                                                       Слайд 9 Взаємодія з металами,
                                                   Слайд 10 Взаємодія з основами,
                                               Слайд 11 Взаємодія з солями.
   Учитель доповнює дослідження учнів. Наголошує на тому, що оцтова кислота взаємодіє з основними оксидами і має специфічну властивість, що характерна для карбонових кислот, взаємодіяти з спиртами.
                                                  Слайд 12 Взаємодія з основними
                                                                  оксидами,  спиртами.
   Записи на дошці звіряються із записами на слайді.
                                                                      Слайд 13 Хімічні властивості
                                                                                           оцтової  кислоти.
   Учні роблять висновок про хімічні властивості оцтової кислоти і порівнюють їх з властивостям неорганічних кислот.
5. Релаксація
-         Якщо ви переконані у необхідності ощадливого поводження з водою, сплесніть у долоні.
-         Якщо ви закриваєте кран щоразу, коли чистите зуби, сплесніть у долоні над головою.
-         Якщо ви ніколи не залишаєте сміття у лісі, тупніть ногою.
-         Якщо ви не кидаєте сміття на вулиці, підморгніть.
-         Якщо ви завжди вимикаєте світло, коли виходите з кімнати, затуліть праве око долонею.
-         Якщо до вашої кімнати залетів джміль і ви намагаєтесь випустити його, а не вбити, змахніть руками.
-         Якщо ви переконані, що кожен повинен піклуватися про збереження навколишнього середовища, простягніть обидві руки своїм сусідам.
-         Розгляньте це як вияв єдності у прагненні зберегти наше довкілля.
ІІІ. Закріплення і осмислення вивченого матеріалу
1. Скласти рівняння хімічних реакцій взаємодії оцтової кислоти з :
а)цинком;
б)кальцію гідроксидом;
в)натрію карбонатом.
2. Задача. Який об’єм водню виділиться при взаємодії 2 моль оцтової кислоти з               кальцієм?
ІV. Домашнє завдання. Вивчити § 26, сторінка 166-171. Творче завдання: уявіть себе ведучим телегри «Що?Де?Коли?». Тема гри «Оцтова кислота». Вам необхідно скласти запитання.
Рефлексія уроку.
Метод «Мікрофон»:
-         що нового ви дізналися на уроці?
-         чи цікаво було працювати?
-         чи відчували ви підтримку друзів під час роботи в групах?
Учитель.
-         Ви добре потрудилися.
-         Ви довели, що від сумлінної праці кожного з вас залежить загальний результат.
-         Ви показали, що злагоджено працюючий колектив має гарні результати.
-         Ви продемонстрували, що працюючи разом – означає мати успіх.
-         Дякую вам за активну роботу на уроці і бажаю творчих досягнень у галузі хімічних знань і не тільки хімічних.


























                                                                                                          





Немає коментарів:

Дописати коментар